Pressemeddelelse: Assembly Voting vinder stor belgisk valgkontrakt

Børsen

ITWatch

Pressemeddelelse:

Danske Assembly Voting, som siden 2001 har leveret digitale valgsystemer i Skandinavien, har indgået aftale med softwarevirksomheden SD Works i Belgien om anvendelse af virksomhedens digitale valgsystem til lovbestemte valg i belgiske virksomheder i foråret 2020. Systemet skal benyttes til afholdelse af flere hundrede samtidige valg af repræsentanter til forskellige tillidshverv, og kontrolleres af både lokale fagforeninger og de belgiske myndigheder.

Stærke danske traditioner for lokaldemokrati og en udbredt digitalisering i samfundet, har gjort Danmark til et digitalt demokratisk foregangsland. Det mærker man i den danske softwarevirksomhed Assembly Voting, der gennem de seneste fem år har leveret digitale valgløsninger i Skandinavien og UK. Senest er nålen blevet solidt plantet i Belgien, hvor vælgere nu får mulighed for at udøve deres demokratiske ret gennem Assembly Votings digitale valgløsning.

”Vi er stolte over at blive valgt til opgaven i Belgien. Det er en klar anerkendelse af vores mangeårige arbejde med at levere digitale demokratiløsninger i Skandinavien og Storbritannien. Og ikke mindst en cadeau til vores mange kunder, der har turde gå forrest i arbejdet med at forny den demokratiske deltagelse i det lokale og foreningsbaserede demokrati,” siger Jacob Banja Gyldenkærne, CEO i Assembly Voting.

Med aftalen skal Assembly Voting i samarbejde med SD Worx levere løsninger til de lovregulerede digitale valghandlinger i belgiske virksomheder i maj 2020. De finder sted hvert fjerde år og omfatter alle virksomheder i landet med over 50 ansatte, som lovmæssigt er forpligtet til at gennemføre valg, hvor lokale medarbejdere vælger bestyrelses- og sikkerhedsrepræsentanter blandt flere andre tillidsposter. Valghandlingen, der kaldes ”social elections” er derfor en markant begivenhed, der omfatter flere hundrede samtidige afstemninger.

Ifølge Matthias Jacxsens, Senior Legal Consultant i SD Worx, var det især kombinationen af et mangeårigt arbejde for styrkelse af den lokale valgdeltagelse og positionen som Skandinaviens mest benyttede digitale valgløsning, der var udslagsgivende for valget af Assembly Voting.

”Assembly Voting har en meget stor erfaring med afholdelse af lov- og vedtægtsbestemte digitale valghandlinger i Skandinavien, og har samtidig en sikker, teknisk avanceret, men alligevel meget brugervenlig løsning til afholdelse af mange hundrede samtidige valg. Med Assembly Voting får vi desuden en samarbejdspartner, med stor erfaring i at styrke den demokratiske deltagelse gennem internetbaserede medier,” udtaler han.

Systemet fra Assembly Voting benyttes blandt andet til afholdelse af overenskomst- og repræsentantskabsvalg i faglige organisationer, valg af forbrugerrepræsentanter i energi- og forsyningsvirksomheder samt ældrerådsvalg og integrationsrådsvalg i kommuner. Aftalen mellem SD Worx og Assembly Voting repræsenterer den hidtil største enkeltstående aftale om afholdelse af digitale valghandlinger i Belgien.

Om Assembly Voting

Assembly Voting var den første udbyder af elektroniske valg i Danmark, og har siden starten i 2001 gennemført mere end 3500 lov- og vedtægtsbestemte valghandlinger med 21 millioner vælgere. Assembly Voting er i dag markedets mest benyttede leverandør af digitale valgløsninger i Skandinavien, og leverer bl.a. til foreninger, partier, kommuner, energi- og pensionsselskaber. Assembly Voting er baseret på ideen om at styrke den demokratiske deltagelse i samfunds- og foreningsliv, gennem sammentænkning af demokratiske processer og nye teknologiske muligheder for debat, brugerinddragelse og sikre valghandlinger.

Om SD Worx
SD Worx er et belgisk konsulent- og softwareselskab med særlig fokus på bl.a. HR-processer og lønudbetaling. Virksomheden har igennem en længere årrække tilbudt kunder i Belgien træning, konkrete løsninger og praktisk assistance i forbindelse med afviklingen af “social elections” valghandlingen i Belgien. SD Worx, der har eksisteret i næsten 75 år, beskæftiger 4000 medarbejdere, servicerer mere end 68.000 små og store organisationer over hele kloden og havde i 2018 en omsætning på 594 millioner euro.

Udvalgte nyheder

Digital platform til borgersamlinger